Το κρασί γίνεται νερό...

Εξηγώντας αυτά που βλέπουμε στα παιδικά πάρτυ...!!!!

Αν ψάχνει κανείς έναν τρόπο να κεντρίσει το ενδιαφέρον των μαθητών (όλων των βαθμίδων), όταν πρόκειται να διδάξει τις ενότητες οξέα, βάσεις δείκτες, εξουδετέρωση, το εν λόγω πείραμα αποτελεί ίσως το ιδανικότερο εργαλείο. Δεν είναι μάλιστα τυχαίο ότι με πολύ μικρές παραλλαγές περιγράφεται σε όλα σχεδόν τα βιβλία με σχολικά πειράματα χημείας, και κυκλοφορεί ευρέως ως βίντεο στο διαδίκτυο.

Στο πείραμα χρησιμοποιούμε τέσσερα μικρά και ένα μεγάλο ποτήρι (στο οποίο θα συλλέξουμε τα διαλύματα και των τεσσάρων μικρών ποτηριών). 
Στο 1ο και το 3ο ποτήρι προσθέτουμε 1-2 σταγόνες δείκτη φαινολοφθαλεΐνη 
Στο 2ο ποτήρι δεν προσθέτουμε τίποτα και 
Στο 4ο ποτήρι ελάχιστο πυκνό υδροχλωρικό οξύ. 
Εν συνεχεία προσθέτουμε σε κάθε ποτήρι μικρή ποσότητα αραιού NaOH. 
Παρατηρούμε τις χρωματικές αλλαγές. 
Στο τέλος συλλέγουμε το περιεχόμενο και των τεσσάρων ποτηριών, από το 1ο προς το 4ο, στο μεγάλο ποτήρι.


ΠΡΟΣΟΧΗ:
Το διάλυμα ΝaOH πρέπει να είναι τόσο αραιό  ώστε: 
  • Να δίνει βαθύ χρώμα στο δείκτη 
  • Να μπορεί η συνολική ποσότητα που θα ρίξουμε και στα 4 ποτήρια να εξουδετερωθεί από την ελάχιστη ποσότητα του πυκνού υδροχλωρίου που θα προσθέσουμε στο τελευταίο ποτήρι (η οποία θέλουμε να είναι τόσο λίγη ώστε το ποτήρι να "δείχνει" άδειο)
Επίσης, καλό είναι  να έχει προηγηθεί η προσθήκη της φαινολοφθαλεΐνης και του πυκνού υδροχλωρικού οξέος, χωρίς να το δουν οι μαθητές ώστε το στοιχείο του αιφνιδιασμού και του εντυπωσιασμού να αποτελέσει ένα παραπάνω εργαλείο μάθησης.

Για να δείτε το πείραμα πατήστε εδώ.